Analiză FMCG: Consumul a revenit pe creștere în Q4 2024, promoțiile devenind mai frecvente, dar mai puțin eficiente

41% dintre consumatorii europeni considera ca sunt intr-o situatie mai rea decat erau anul precedent, iar 77% dintre acestia sunt de parere ca de vina sunt costurile mai ridicate de trai, in timp ce 41% pun acest lucru pe seama incetinirii economice.

In Romania, pentru prima oara in aproape 2 ani, volumele pietei de FMCG nu mai sunt in scadere in Q4 2023. Conform analizelor NielsenIQ, cresterea medie a preturilor bunurilor de larg consum in trimestrul 4 a fost de doar 8,4%, comparativ cu cea din Q1, de 23,2.

Disparitatile economice intre clasele sociale sunt din ce in ce mai evidente pe tot globul. Desi Europa este un caz putin mai fericit, si aici top 10% cei mai bogati oameni detin 60% din bani, in timp ce palierul de mijloc, care reprezinta 40% din populatie, detine 37%. In America de Nord, spre comparatie, top 10% detine 70%, iar clasa de mijloc doar 28%, in timp ce clasa de jos, cea mai numeroasa, doar 2%. In Romania, desi inflatia decelereaza, cresterile salariale au incetinit la randul lor, iar puterea de cumparare a romanilor ramane scazuta din cauza decalajului inflatie – salarii de anul trecut.

In topul ingrijorarilor la nivel mondial continua sa se plaseze cresterile de preturi si scaderea economica, urmate de temerile privind escaladarea conflictelor armate si incalzirea globala. In acest context, este interesant de retinut ca starea de bine personala devine din ce in ce mai importanta, urcand 3 locuri in topul preocuparilor consumatorilor globali in ianuarie 2024, fata de iunie 2023.

Consumatorii raman alerti, dar deja s-au adaptat pentru a face fata dificultatilor financiare. 89% dintre consumatorii globali afirma ca, pentru a-si tine cheltuielile sub control, cauta activ cele mai mici preturi. Loialitatea fata de branduri si retaileri este tot mai pusa la incercare: mai mult de 7 din 10 consumatori (74%) sunt dispusi sa schimbe produsele si marcile cumparate de obicei, sau chiar sa renunte la anumite produse (72%), iar 65% sunt dispusi sa schimbe si magazinele din care fac cumparaturi, ca strategie de optimizare a cheltuielilor.

Valoric, piata de FMCG din Romania a crescut cu +10% in Q4 2023 si cu 15% la nivelul intregului an 2023, macro-categoriile cu cea mai insemnata crestere fiind bauturile non-alcoolice si produsele de menaj sau ingrijire personala. Aceste doua industrii si-au schimbat in ultimul trimestru al anului, strategia promotionala, ambele trecand la o promovare mai agresiva fata de aceeasi perioada a anului trecut. Bauturile alcoolice au promovat in medie cu 5% mai mult decat in Q4’22, iar produsele de ingrjire personala si a locuintei cu 3% in plus fata de aceeasi perioada. Chiar daca eforturile promotionale pentru aceste doua categorii au fost insemnate, eficienta ofertelor a scazut in Q4 2023 pentru toate macro-categoriile de produse, respectiv promotiile au adus mai putina incrementalitate decat in trecut.

Canalele cu cea mai insemnata crestere valorica, in Q4 2023, au fost magazinele de tip Mini market si Discounterii, cei din urma reprezentand deja 20% din totalul valoric al pietei de FMCG din Romania, confirmand tendinta consumatorilor romani de a-si mentine cheltuielile sub control prin cautarea magazinelor cu cele mai mici preturi. O alta strategie la care romanii au recurs frecvent in ultimii ani a fost achizitionarea produselor marca privata ale retailerilor, lucru ce mentine cota de piata a acestora la 18,3% per total 2023, un nivel constant fata de anul anterior datorita cresterilor de preturi semnificative si la aceste produse. Si in restul lumii, marcile private au inregistrat cresteri mai mici in valoare decat in anii anteriori, media globala fiind de +12,7%.

Piata de e-commerce din Romania continua sa creasca in valoare si in Q4 2023, crestere datorata in special categoriilor de bauturi alcoolice si non-alcoolice, insa cresterea este mai lenta fata de varful istoric inregistrat trimestrul precedent.

Consumatorii romani, ca si in celelalte tari, se misca din ce in ce mai fluid intre canalele de retail pentru a-si satisface nevoile, iar in 2024 companiile vor trebui cu atat mai mult sa isi coordoneze strategiile online cu cele din magazinele fizice. De asemenea, ele nu trebuie sa se concentreze exclusiv pe cresteri imediate, sa promoveze excesiv, deoarece isi pot afecta evolutia pe termen lung. Echilibrul intre profitabilitate si sustenabilitate va fi crucial pentru succes in acest nou an de provocari financiare.

NIQ, liderul mondial in cercetarea de piata, dezvaluie noi cai de crestere pentru comerciantii si producatorii de bunuri de larg consum. Cu operatiuni in peste 100 de tari, NIQ ofera cele mai complete si clare informatii despre comportamentul de cumparare al consumatorilor, printr-o platforma avansata de business intelligence ce poate integra analize predictive. NIQ ofera “The Full View” (TM).