Platforma de mediu pentru București investește 750.000 de euro în proiecte civice de mediu în următorii 2 ani
Mai mult de jumătate dintre bucureștenii participanți la un sondaj derulat de Fundația Comunitară București sunt nemulțumiți de starea mediului din zona în care locuiesc, în timp ce 35% sunt indiferenți și doar restul de 11% se declară mulțumiți. Cu toate acestea, doar 23% dintre respondenți vor să se implice în soluționarea problemelor de mediu pe care le identifică, arată sondajul realizat de CeRe: Centrul de Resurse pentru participare publică, la inițiativa Fundației Comunitare București, ca parte a programului „În ZONA TA”.
Pentru a susține rezolvarea problemelor de mediu din Capitală, Fundația Comunitară București, prin intermediul Platformei de mediu pentru București și cu sprijinul ING Bank România, lansează un apel către locuitorii din 42 de microcomunități bucureștene bine delimitate să se implice și să-și transforme nemulțumirile în proiecte implementabile pe care să le înscrie în programul „În ZONA TA”. Prin acest program inițiat pentru ING Bank România, Platforma de mediu pentru București investește 750.000 de euro în proiecte civice de mediu în următorii 2 ani, atât sub formă de granturi, cât și inițiative care să susțină implementarea lor, cum ar fi incubator de proiecte, mentorat și acces la specialiști.
Bucureștenii participanți la sondaj sunt, în cea mai mare parte, nemulțumiți de calitatea aerului (77%), de managementul deșeurilor (70%), de problemele legate de spațiile verzi (62%), de efectele schimbărilor climatice (52%) și de mobilitatea urbană (50%), arată cercetarea inițiată de Fundația Comunitară București pentru a identifica principalele probleme de mediu în zonele vizate din Capitală și a crește implicarea civică.
Când vine vorba de principala problemă, calitatea aerului, cei mai mulți respondenți se plâng de traficul intens (82%), de poluare (81%) și de traficul generat de camioane și tiruri (39%). În ceea ce privește managementul deșeurilor, lipsa educației legate de reciclare (73%), colectarea defectuoasă a deșeurilor (68%), lipsa colectării selective (64%) și consumul iresponsabil (52%), cum ar fi cel care generează ambalaje în exces sau deținerea mai multor mașini per familie sunt problemele care îi nemulțumesc cel mai mult pe cetățeni.
Și problema spațiilor verzi din jurul locuinței lor este una importantă pentru bucureștenii intervievați, iar aceștia se declară nemulțumiți de lipsa educației legate de protejarea spațiilor verzi (74%), de lipsa lor în zona în care locuiesc (59%) sau de spațiile verzi neamenajate sau distruse (55%). La acestea se adaugă construcțiile care iau din spațiul verde (54%), toaletările excesive (45%) și tăierile de copaci (43%), dar și spațiile verzi închise sau fără acces public (35%).
Sondajul a identificat de asemenea și probleme precum lipsa de soluții pentru protejarea orașelor de efectele schimbărilor climatice (64%), lipsa de inițiative pentru reducerea consumului de resurse naturale și diminuarea impactului orașului asupra mediului (62,7%) sau lipsa de sprijin pentru comunitățile defavorizate afectate de schimbările climatice (46,6%). Toate acestea se adaugă la problemele de mobilitate urbană, unde bucureștenii au notat lipsa pistelor (69%) și a parcărilor (68%) pentru biciclete, lipsa educației pentru utilizarea transportului alternativ în locul mașinii personale (66,8%) și transportul public insuficient (38,9%).
Pe lângă acestea, bucureștenii chestionați au menționat și alte probleme, cum ar fi lipsa centrelor comunitare de petrecere a timpului liber, a locurilor de joacă sau a alternativelor de practicare a unui sport, la fel ca lipsa accesului la terenurile de sport, lipsa băilor publice, a cișmelelor și a altor locuri publice de hidratare, lipsa vegetației în afara spațiilor verzi și a grădinilor de legume comunitare.
Deși toți respondenții din microcomunitățile bucureștene observă problemele de mediu din zona în care locuiesc, aproape 77% spun că nu sunt dispuși să se implice în rezolvarea lor. Restul de 23% care vor să se implice consideră că ar putea contribui prin activități precum lansarea de petiții, plantare de copaci, reciclare, folosirea transportului public, construirea de piste și/sau parcări de biciclete, întreținerea curților din jurul blocului, colaborare cu comunitatea din bloc pentru a contacta asociații specifice, reciclare individuală și comunicare în rețeaua de prieteni și rude despre importanța reciclatului, participare la întâlniri comunitare unde se dezbat probleme de mediu și chiar implicare în organizare de evenimente.
Bucureștenii din zonele vizate de program pot înscrie ideile de proiecte până pe 31 martie, beneficiind de un fond de granturi în valoare totală de 520.000 de euro în următorii doi ani pentru rezolvarea lor, la care se adaugă mentorat și sprijin din partea unor specialiști dedicați, având capacitatea de a susține implementarea lor.
Centre comune de reparații ale obiectelor din gospodării sau a bicicletelor, biblioteci de instrumente ce pot fi folosite de oamenii din comunitate, evenimente destinate schimburilor de haine sau obiecte, amplasarea de stații de compostarea sau amenajarea de grădini comunitare urbane sunt doar câteva exemple de proiecte ce pot primi fonduri pentru implementare la nivelul micilor comunități vizate de programul „În ZONA TA”.
Proiectele pot fi depuse de organizații non-guvernamentale, neafiliate politic, grupuri de inițiativă, formate din cel puțin 3 persoane care își asumă împreună planificarea și implementarea unui proiect, sau instituții de învățământ de stat care vor desfășura activitățile propuse într-una dintre zonele selectate.
Aceștia pot înscrie proiectele până pe 31 martie, completând formularul disponibil pe site-ul Platformei de mediu pentru București. După perioada anunțării ideilor selectate (1-10 aprilie), Platforma de mediu organizează un incubator de proiecte (15 aprilie-31 mai), urmând ca selecția proiectelor finale să aibă loc între 1 și 10 iunie. Implementarea se va realiza în perioada iunie 2024 – martie 2025.
„«În ZONA TA» este modul nostru de a contribui la a face Bucureștiul un oraș mai bun pentru locuitorii săi și de a rezolva problemele cu care aceștia se confruntă, pornind de la aerul respirat și mediul în care trăiesc. Astfel, îndemnăm locuitorii din cele 42 de microcomunități vizate prin acest program să identifice problemele, să propună soluții și, împreună, să le transformăm în realitate, îmbunătățind puțin câte puțin orașul în care locuim. Problemele de mediu nu sunt doar responsabilitatea autorităților, drept pentru care fiecare bucureștean poate să ia măsuri pentru a avea un oraș mai curat, mai ordonat și mai verde. Așteptăm cât mai multe aplicații și sperăm să rezolvăm cât mai multe probleme «În ZONA TA»”, spune Alina Kasprovschi, director executiv Fundația Comunitară București.
Platforma de mediu pentru București este un program strategic dezvoltat de Fundația Comunitară București pentru ING Bank România, lansat în 2022. Programul își propune să transforme problemele de mediu cu care oamenii se confruntă în proiecte viabile pentru București și bucureșteni. Platforma de mediu pentru București a fost creată pentru a aduce împreună specialiști din societatea civilă, din mediul academic și din companii, firme și cetățeni, activiști, politicieni și administrație, pentru a acționa coordonat în vederea rezolvării problemelor complexe de mediu care afectează Bucureștiul.
„De la lansarea Platformei de mediu pentru București, nu de puține ori am primit întrebarea «Eu, cetățean, cum mă pot implica?». Prin noul program lansat, «În ZONA TA», grupurile de inițiativă civică și ONG-urile din microcomunitățile aflate în zona unor office-uri ING din București pot primi finanțare pentru a se implica direct în rezolvarea unor probleme de mediu din zonele în care trăiesc. Este o completare naturală a celorlalte forme de sprijin oferite prin Platforma de mediu și un mod foarte concret de implicare pentru oricare dintre noi, cetățeni din București ce deseori ne simțim neputincioși în fața problemelor majore de mediu cu care ne confruntăm”, adaugă Alexandra Maier, Sustainability Manager, ING Bank România
Sondajul a fost realizat la inițiativa Fundației Comunitare București de către CeRe: Centrul de Resurse pentru participare publică, în perioada decembrie 2023 – februarie 2024, ca parte a programului „În ZONA TA”. Datele au fost colectate în rândul a 731 de respondenți din 42 de microcomunități din București, în discuții față în față, cu sprijinul operatorilor CeRe, sau individual online, cu scopul de a încuraja implicarea civică și de a contura nevoi și proiecte potențiale pentru rezolvarea lor, beneficiind de sprijinul specialiștilor.
Fundația Comunitară București pune împreună donatori, ONG-uri sau grupuri de inițiativă pentru a dezvolta comunități în care să ne simțim ca acasă. Construiește mecanisme de donație, fonduri de finanțare sau incubatoare de idei pentru oraș. În 12 ani, a finanțat peste 800 de proiecte și burse din București și Ilfov, cu 4,7 milioane de euro. Fundația Comunitară București este parte dintr-o mișcare națională, alături de alte 17 fundații comunitare din țară.
Platforma de mediu pentru București, inițiată de Fundația Comunitară București împreună cu ING Bank România, urmărește dezvoltarea participativă a unei viziuni de mediu pentru București și Ilfov. Platforma aduce laolaltă organizații non-profit, grupuri de inițiativă civică, autorități publice și companii pentru a crea impactul colectiv necesar pentru a transforma Capitala într-un oraș în care locuitorii duc o viață sănătoasă și se simt bine, iar companiile prosperă fără să fie expuse unor riscuri legate de mediu. Programul a pus la dispoziție un buget în valoare de 3,6 milioane de lei în cadrul a cinci runde de finanțare și a susținut deja implementarea a 13 proiecte de mediu din București și Ilfov.
ING Bank România este parte a ING Group, instituție financiară internațională globală, care oferă servicii bancare unui număr de peste 38,4 de milioane de clienți individuali, companii sau instituții din peste 40 de țări. Înființată în 1994, ING Bank România este a patra bancă în top 10 bănci locale, conform activelor, și singura bancă cu creștere organică, fără achiziții de portofolii de clienți sau alte bănci